American Made

Superleuk avontuur van flierefluitende drugssmokkelaar

Regisseur Doug Liman (bourne identity, edge of tomorrow)

Tom Cruise, sarah wright (walk of shame), Dohmnall Gleeson (harry potter: oude broer van wemels, Bill Wemel, Star wars force awakens: Generaal Hux), Jayma Mays (glee), Caleb JOnes (get out, x-men first class (banshee))

Waargebeurd verhaal over een piloot (Barry Seal) die rond 1980 undercover voor de CIA gaat werken. Hij is zijn saaie baan als piloot zat en precies op dat moment komt er iemand van de CIA die vraagt of hij undercover wapens naar zuid amerika wil smokkelen. De Amerikaanse regering is er namelijk bij gebaat dat de plaatselijke rebellen winnen. Hij krijgt van de CIA een stuk grond en een vliegveld. Dat is zijn eigen bedrijfje en dient als dekmantel. Eenmaal in Zuid Amerika aangekomen komt hij in contact met Pablo Escobar en kornuiten, die net een beginnend cocaine handeltje aan het opzetten zijn. Zij vragen hem op hun beurt om coke te smokkelen naar Amerika. Zodoende ontstaat er een lucratief handeltje voor hem waarbij er flink wat machtige handen boven zijn hoofd worden gehouden en hij dus elke keer de dans ontspringt als de autoriteiten achter hem aan zitten in beide continenten. Als de CIA en het drugcartel steeds meer van hem beginnen te vragen groeien de problemen hem boven het hoofd en beseft hij zich te laat in welk gevaar hij zichzelf en zijn familie in heeft gebracht.

Leuke, snelle film en op momenten zo ongeloofwaardig, dat je twijfelt of dit wel echt gebeurd is. Okee, het is op waargebeurde feiten gebaseerd, maar dat iemand zo veel geluk kan hebben, is ongelofelijk. Hij verdiend op een gegeven moment zoveel geld, dat hij van gekkigheid het gaat begraven om zijn huis, als hij een kast open trekt, wordt hij bedolven onder het geld.

De rol is Tom op zijn lijf geschreven, een goed uitziende vent met een vlotte babbel. Hij of Eddie hadden alleen maar deze rol kunnen vertolken.

Er zijn mooie plaatjes van het land geschoten en het is leuk om een startende pablo escobar en cornuiten te zien. Ik hoorde dat Barry Seal ook voorkomt in de serie Narcos, maar die heb ik (nog) niet gezien. Na deze film ga ik dat goed maken.

Wel: heerlijke snelle film, je gaat echt met hem meeleven en bent dan ook serieus bezorgd als je ineens merkt dat hij er tot over zijn nek in zit.

Niet: soms ongeloofwaardig, eerste keer moeten hij en zijn familie vluchten voor de plaatselijke politie en krijgt dan van de CIA een nieuw adres in de middle of nowhere. Daar aangekomen is het een bouwval van jewelste en dan wordt hij weggeroepen om een klus te doen voor de CIA. Zijn zwangere vrouw en kind achterlatend in een bouwval zonder stromend water en inrichting. Ik hoef dat thuis niet te flikken. Film mist ook wat diepgang van de personages.

********(8/10)