Annabelle: Creation

Duistere tweede film over Annabelle, de bezeten pop in het Conjuring universum. Kijken op eigen risico!

Miranda Otto (Eowyn LOTR), Lulu Wilson (Ouija 2, Deliver us from evil) Alicia Vela-Bailey (Lights out, The PUrge), verder wat onbekend spul, helemaal prima!

Een gezinnetje krijgt met een vreselijk verlies te kampen, de dochter van een poppenmaker en zijn vrouw komt tragisch om het leven door een auto ongeluk. De poppenmaker en zijn vrouw sluiten een pact met een duivelse macht om hun dochter terug te krijgen, zo verdrietig zijn ze om het verlies van hun dochter. De demoon zegt dat hij hun dochter is en vraagt of hij in de pop mag wonen. Het verdrietige echtpaar stemt maar al te graag toe. Enkele jaren later komen er een non en enkele meisjes uit een weeshuis daar naar hun huis. Het weeshuis moest dicht en de dames kunnen nergens anders naar toe.  Een van de meisjes ontdekt de pop en laat zo ongewild de demoon weer vrij. Al snel gebeuren er rare dingen en beginnen ze te beseffen dat er iets niet in de haak is in dat huis. Ze willen vluchten, maar de demoon is niet van plan hun zomaar te laten gaan.

Lekkere horror, de karakters zijn goed uitgewerkt en je leeft flink met ze mee. De een wat beter dan de ander, maar met de hoofdpersonen zit dat wel goed. Het is een behoorlijk creepy film en de jumpscares zijn schaars. Het is vooral de spanningsopbouw die deze film sterk maakt, juist de dingen die je niet ziet en de momenten waarvan je verwacht dat er iets gebeurd, en dat er dan vervolgens niets gebeurd, maakt het retespannend. Deel een had ook wel van die momenten, maar was veel slechter qua verhaalopbouw en er werden wat verplichte momentjes in gebouwd, waardoor het niet echt overkwam (man gaat toch overwerken, ondanks alle ellende die op dat moment al bezig was)

Het is geen horror ala Oculus die onder je huid kruipt en daar blijft zitten, maar het is een lekkere spookhuis horror met iemand aan het roer die weet hoe je een enge scene optimaal kan benutten. Je gaat hier zeker soms met klamme handjes naar kijken!

Sterk punt vind ik ook het feit dat het niet een childs play film is, annabelle beweegt niet. Maar ze wekt wel sterk de suggestie dat ze dat wel doet en iedereen is bang voor de pop, sterk gedaan.

Waarom wel: goed verhaal met goed spelende acteurs, je leeft lekker mee.

Waarom niet: horror is niet voor iedereen en dit is niet je instapfilm.