Bohemian Rhapsody

Muzikaal meesterwerk is een feest om naar te kijken, maar wordt nergens spannend

Bryan Singer (Usual SUspects, x-men films)

Rami Malek (night at the museum 1,2 en 3, Pappillon), Mike Myers (Austin powers) Joseph Mazello (kleinkind uit Jurassic Park)

De film vertelt het verhaal van de wereldberoemde man Farrokh Bulsara, beter bekend als Freddy Mercury, de lead singer van de band Queen. In Engeland verliest de band Smile zijn leadzanger en daar grijpt Freddy zijn kans. Hij laat zien dat hij zijn mannetje staat met zijn stem en word aangenomen. Hierna volg je de opkomst en de val en weer de opkomst van een van de beste bands van Engeland, met als hoogtepunt de live registratie van Live Aid, een benefietconcert ten behoeve van de honger in Afrika, en natuurlijk het overlijden van Mercury aan AIDS, de vreselijke ziekte die in die tijd zijn kop opstak.

Het is nou net of ik heel de film verklap, maar iedereen kent natuurlijk wel een beetje het verhaal van Freddy Mercury. Het is geweldig om deze film te zien, dikke glimlach van oor tot oor en twee en een half uur kippenvel met prachtige muziek! Ik heb even wat naslagwerk gedaan en historisch klopt het niet helemaal. Ik kan mij voorstellen dat dit voor de die hard Queen fan wel vervelend kan zijn, het is hier en daar wat geromantiseerd en versneld. Maar zelf had ik daar dus geen last van. Hoogtepunt van de film was Live Aid en dat kan ik mij nog herinneren als 10 jarig kind. Echt geweldig om dat weer te zien, en het was nog vetter om al die fantastische nummers te horen, want ik was daar toch wel min of meer mee opgegroeid. Ook gaaf om te zien hoe dat dan tot stand is gekomen. Ik kan echt niet anders zeggen, prachtige ode aan een prachtige artiest en dito band.

Leuke rol voor Mike Myers als platenbons van EMI, maar hij praatte soms net iets teveel als Austin POwers, waardoor ik even uit de film werd getrokken.

Wel: goede muziek!

Niet: Aan de korte kant, voor mijn gevoel had Queen nog zoveel meer gedaan en voelden stukken afgeraffeld.