Bumblebee

Hommage aan de jaren 80 tekenfilm

De planeet Cybertron wordt verwoest door oorlog. De transformers Decepticons heersen er. Er is een groepje rebellen genaamd Autobots en die proberen met een plannetje de Decepticons uit te schakelen, zodat er weer vrede op Cybertron komt. Maar ze worden overvallen en weten ternauwernood te ontsnappen. De Autobots besluiten op te splitsen. Ze gaan verspreid in het heelal versterking zoeken en B-127 krijgt de taak om naar Aarde te gaan en daar een basis te bouwen, zodat alle Autobots daarheen kunnen gaan als ze klaar zijn met hun taak. Eenmaal aangekomen op aarde komt B-127 vrijwel gelijk in aanraking met twee Decepticons. Hij weet er eentje uit te schakelen, maar de ander is te sterk voor hem. Die laat hem met beschadigde geheugen units en geen spraakbesturing meer voor dood achter. Een tijdje later wordt hij dan toch gevonden door een meisje, Charlie Watson. Hij is getransformeerd naar een Volkswagen Beetle en CHarlie, net 18 geworden, besluit de kapotte wagen te maken. Dat lukt haar en ze krijgt een band met B-127, die zij Bumblebee noemt. Ondertussen hebben de andere Decepticons lucht gekregen van de taak die Bumblebee heeft op aarde en zij sturen twee van hun beste krijgers naar aarde. Lukt het Bumblebee om samen met Charlie en het aardse leger de twee Decepticons te stoppen voordat zij alle Decepticons naar aarde kunnen sturen?

Dit was nog spannend, want ik heb al eens verteld hoe ik denk over de eerdere Transformers films van meneer Bay. Nou, hier kan hij nog wat van leren! (grappig deatail: hij heeft geholpen aan deze film) Wat een ontzettend vette film is dit! Dit is heel erg goed gedaan en een dikke vette ode aan de jaren tachtig tekenfilm.

Bumblebee, Optimus Prime, Soundwave (mét cassette), Shockwave en Starscream..ze zitten er allemaal in. Echt gaaf! En waar de films van Bay saai, grauw en onoverzichtelijk waren, is dit kleurrijk. Je ziet goed wie wie is en nergens wordt de actie onoverzichtelijk. Ook is hier plek voor karaktervorming, je gaat echt meeleven met Bumblebee en Charlie en de band die ze krijgen, dat vind ik een knap staaltje filmen, want je hebt het wel over een gevechtsrobot die in voertuigen kan veranderen. De voiceacting zit het ook wel snor mee, je hebt bij de robots natuurlijk geen lippen, maar het komt voor zover mogelijk goed en realistisch over. En de geluiden zijn ook een dikke prima, Soundwave, Starscream, Optimus Prime, iedereen klinkt zoals ie moet..

Wel: Jaren 80 tekenfilm done right. Actie overzichtelijk.

Niet: het blijven gevechtsrobots die in voertuigen veranderen.. Niet voor iedereen.

*********(9/10)