Dunkirk

Episch land-, lucht- en zeegevecht wat je in IMAX moet zien.

(operatie Dynamo)

Christopher nolan (Superman, inception, interstellar)

Harry Styles (one direction!), Tom Hardy (star trek nemesis, inception, the drop), Cillian Murphy (inception, 28 days later) Mark Rylance (BFG, bridge of spies) James D'Arcy (agent carter, cloud atlas, jupiter ascending)

1940, Duinkerken. De geallieerden zijn tot aan het strand teruggetrokken en zitten in de val. Het Duitse leger heeft hen omsingeld en neemt geen gevangenen. De Franse troepen liggen ingegraven in de straten en proberen de Duitsers uit alle macht tegen te houden. De Belgische, Britse en Franse troepen willen zo graag mogelijk weg, maar er zijn weinig transportmiddelen. Een enkele boot die overvol wegvaart, wordt ook onverbiddelijk gebombardeerd door vliegtuigen en onderzeeërs. De 400.000 soldaten die op de kade wachten, worden ook met regelmaat gebombardeerd door vliegtuigen.

De generaal krijgt van het thuisfront te horen dat de president (Churchill) verwacht dat er in het gunstigste geval 30.000 mannen veilig thuiskomen. Er wordt een plan gemaakt (operatie Dynamo) om zoveel mogelijk schepen (waaronder veel particuliere boten) vanuit Engeland te sturen en zo een reddingsactie op te zetten. Het verhaal volgt een van die boten met een familie aan boord onderweg van Engeland naar Duinkerken, een soldaat op de kade die zijn makkers heeft verloren en een piloot die de zware taak heeft om het luchtruim erboven te verdedigen.

Het is een echte Nolan film. Als je Inception en star trek hebt gezien, weet je wat ik bedoel. Lekker groots, bombastisch en meeslepend. De muziek speelt geen hoofdrol, maar is constant op de achtergrond en dat geeft een constante gevoel van spanning. Het verhaal is wat magertjes en op de achtergrond, de reddingsactie speelt de hoofdrol, maar de regelmatig overvliegende bommenwerpers en de constante dreiging van de Duitsers terwijl de Amerikanen nergens heen kunnen, voert toch wel de hoofdtoon. En dat maakt dat je wat naar een lege film zit te kijken. Een echt hele spannende lege film, dat dan weer wel. Ik vond het super tof en zat de hele film op het puntje van mijn stoel, maar mijn broertje vond er niets aan. Het is ook niet je standaard oorlogsfilm, er komt in de twee uur geen Duitser aan te pas! De focus ligt op het redden van de soldaten en de dreiging van het open en bloot op het strand staan met 400.000 man.

Het geluid van de vliegtuigen is overweldigend, zeker in Imax. Het staat keihard en je voelt het ook echt in je buik, heerlijk! Het camerawerk is ook beklemmend, je hebt echt het gevoel ook in dat ruim van het schip te zitten wat rap volloopt met water. Dit trucje is ook al eens gedaan met de film Open Water, de camera zwemt met de spelers mee, hierdoor krijg je het gevoel er echt bij te zijn.

Alleen op het laatst voelt het wat afgeraffeld, in het begin schiet een Duitse duikboot een schip aan flarden, als de particuliere bootjes komen op het laatst, is er geen duikboot meer te bekennen en kunnen ze zo vrijelijk heen en weer varen. Het stoort niet echt, je bent echt blij voor de troepen dat ze gered worden en dat de druk een beetje van de ketel is. Ook is het ook wel jammer dat je de dreiging van de Duitsers op het vaste land niet echt voelt, ze zijn er niet echt en hierdoor krijg je niet echt het gevoel dat ze klem zitten.

Wel: super spannend en niet je standaard oorlogsfilm, geluid voel je in je buik, je gaat echt meeleven met alle drie de verhaallijnen.

Niet: weinig info tijdens de film, dreiging van de Duitsers is niet altijd even duidelijk, duurt maar twee uur.

********(8/10)