Exorcist

Klassieker die nog steeds rillingen geeft

William Friedkin

Linda Blair (exorcist 2, Reposessed), Ellen Burstyn (Requiem for a dream, Interstellar), Max von Sydow (Star wars Force Awakens, Hannah and her sisters, SHutter Island)

Een Katholieke priester die ook archeoloog is, is bij een opgraving in Noord Irak. Daar graaft men een beeldje op van de god Pazuzu en laat daarmee onbedoeld een kwade geest vrij. Die kwade geest neemt duizenden kilometers verder in Georgetown, Amerika bezit van een tiener, Regan. In het begin merken de moeder en het kind er nog niet veel van, maar naar mate de tijd verstrijkt, word Regan steeds groffer en haar gedrag steeds obscener. De doktoren weten niet wat er aan de hand is en het is al bijna te laat als de moeder van Regan ten einde raad een priester die zijn geloof kwijt aan het raken is, in de armen neemt. Die komt er al snel achter dat een duistere macht Regan in haar macht heeft en roept de hulp in van de archeoloog van het begin van de film. Samen vechten ze om Regan van de duivel te bevrijden en het is nog maar de vraag of die dat zomaar toe laat.

Weer een Pathé klassieker, een mooiere afsluiter voor Halloween kon ik mij niet bedenken. Het was de remastered en uncut versie, die naar zeggen 12 minuten langer duurt. Het is dus twee en een half uur ellende en hardcore horror. Wel gedateerde horror, maar toch nog behoorlijk pittig. Toendertijd was het de engste horror ooit en liepen mensen weg uit de zaal, maar nu bleef iedereen zitten. Andere tijdsgeest en er zijn wel engere films nu, maar zo'n klassieker blijft toch nog smullen. Net als met Halloween vorige review waren er wel wat hele oude effecten die een beetje stoorden, maar over het algemeen een hele degelijke film. Hier en daar een rare knip in de film, maar dat mocht de pret niet drukken. Linda Blair is echt verknipt en haar obscene scenes zijn echt niet voor de zwakkeren, zeker in deze uncut versie. Een scene die ik nog niet gezien had was de beroemde spider walk scene, dat ze als een spin achteruit de trap afloopt. Maar goed, dat was redelijk krukkig qua effect. Ik ben verpest, ik weet het 🙂

Wel: hardcore horror, zeker deze versie. Onmisbaar voor de horrorfanaat. Goed make up werk, in de tijd dat er nog niet met CGI werd gestrooid.

Niet: sommige edits waren raar, film is toch wel gedateerd dus de SFX die er in zit, doet pijn aan je ogen.

********(8/10)