Instant family

Just add water

(Sean Anders)

Mark Wahlberg (planet ot Apes, Mile 22, Marky Mark), Rose Byrne (Nieghbours, Pieter Konijn), Joan Cusack (zus van; in & Out, Toy Story (Jessie)), Octavia Spencer (Hidden Figures,The Help, The shape of Water), Julie Hagerty (Airplane! What about Bob, Just friends)

Pete en Ellie kunnen geen kinderen krijgen. Hierdoor besluiten ze om een kind te adopteren. Eenmaal bij het adoptiecentrum zien ze en bijdehandte tiener en ze besluiten haar te adopteren. Alleen komt zij niet alleen, zij heeft nog een kleiner broertje en zusje. En alle drie zitten ze niet op nog een nieuwe familie te wachten, en zeker niet op volwassen worden. Peter en Ellie moeten als kersverse ouders alle zeilen bijzetten, helemaal als dan de echte moeder ineens weer ten tonele verschijnt en ze weer terug opeist.

Wat een verrassende film! Ik had eigenlijk een standaard slapstick feelgood komedie verwacht, zeker als je de cast en regisseur ziet (regisseur: daddy's home 1&2, Horrible Bosses, acteurs: neighbours, airplane, what about bob) ziet, maar verrassend genoeg is dit een film met ontzettend grappige momenten erin, om vlak daarna keihard een droevige snaar te raken. En juist dat samenspel versterkt elkaar. Mark Walhberg en Rose Byrne zijn de kersverse ouders en die krijgen naar mijn mening toch net iets te veel flauwe grappen en scenes toebedeeld. Margo Martindale heeft daarentegen een hele sterke rol als oma. De rest van de cast is niet noemenswaardig, maar ook niet heel erg slecht. Er zijn wat eigenaardigheden in de film, ze besluiten bijvoorbeeld de kinderen te nemen in een opwelling tijdens een ruzie aan tafel met familie, waardoor het geen topfilm is. Maar als je dan denkt dat het een sneltreinvaart neemt omdat je de tijd versneld gespeeld ziet en denkt, nu komt het allemaal goed, dan gaat het daarna alsnog goed fout. En dat had ik niet zien aankomen. En dat vind ik goed gedaan. Dus toch beter dan bovengemiddeld wat mij betreft.

Wel: Behoorlijk onderhoudende film met een heftig thema, op momenten heel erg grappig.

Niet: maar ook vaak te flauw, en verhaaltechnisch is het wat simpeltjes.

********(8/10)