Jigsaw

Slappe aflevering in de doorgaans toch wel keiharde martelpornoserie.

(Saw 8)

Tobin Bell (Jigsaw/John Kramer)

Jigsaw is terug. Overal in de stad worden lijken gevonden, mensen die vreselijk aan hun einde zijn gekomen. We volgen 5 vreemden die allemaal iets op hun kerfstok hebben en ontvoerd zijn door Jigsaw. Ze moeten boetedoen voor hun zonden en tegelijkertijd via dodelijke puzzels een weg naar buiten zien te vinden, terwijl de politie druk op zoek is naar hun.

Jigsaw/John Kramer is eigenlijk al dood sinds deel drie. In vier tot en met zeven nemen andere mensen zijn stokje over. In dit deel zou hij dus weer terug zijn. Ik had hoe verwachtingen van deze film, maar helaas valt ook deze weer vies tegen.

Deel 1 van James Wan was een meesterwerk waarbij hij de lat hoog legde. Dit is nooit meer geëvenaard. De serie gleed af naar ordinaire martelporno, scene na scene waarin een onbeduidend persoon te maken krijgt met een dodelijke machine, een puzzel, om vervolgens heel erg bloederig tot zijn of haar akelige einde te komen. Deze film doet dat eigenlijk niet echt anders. Je hebt je standaard nietszeggende acteurs die iets op te biechten hebben en een stomme plottwist waaruit blijkt dat de dingen toch niet zo zijn als ze voorgeschoteld werden. Maar dat zie je als kijker al ver van tevoren aankomen. De vallen zijn saai en het wordt nergens echt spannend en je leeft al zeker niet met de slachtoffers mee, want ze hebben vreselijke dingen gedaan waar Jigsaw ze nu voor laat boeten. Dus je wil juist dat ze dood gaan.

Goed: je gruwelt van de zonden die de slachtoffers hebben begaan .

Slecht: flauwe moorden en plottwist, het wordt nergens echt spannend.

*(1/10)