The Maze Runner: The Death Cure

Teleurstellend derde deel in de Maze Runner trilogie.

Wes Ball (Maze Runner trilogie)

Dylan o'Brian (Maze Runner trilogie), Thomas Brodie-Sangster (Maze Runner trilogie, Game of Thrones, Nanny McPhee),  Kaya Scodelario (Maze Runner trilogie, Pirates o/t Carrabean Dead Men Tell..), Ki Hong Lee (Maze Runner trilogie, Wish Upon), Will Poulter (Maze Runner 1 en 3, Were The Millers, Chronicles of Narnia)

Het derde en tevens laatste deel in de Maze Runner trilogie. De gang is verspreid na de gebeurtenissen van deel 2, The Scorch Trials. Minho is gevangen, Teresa werkt voor de vijand aan een geneesmiddel tegen het allesverslindende virus, Gally is doodverklaart en Thomas en Newt proberen uit alle macht uit de klauwen van de regering te blijven. Die wil koste wat kost hun gevangen nemen, ze vermoeden dat Thomas de sleutel is tot het maken van een vaccinatie tegen het virus. Hij is immers een van de weinigen die immuun is voor het virus. Thomas en Newt proberen keer op keer de regering te dwarsbomen, want die is druk bezig met kinderen op te sluiten en ze te gebruiken als proefkonijnen. Als ze er dan achter komen dat ze Minho kunnen bevrijden, leidt hun dat naar de laatste levende stad op aarde, waar ze alles op alles moeten zetten om hun vriend te redden en alle kinderen helpen te ontsnappen.

Ja, wat moet ik hier van vinden. Je wordt gelijk in het diepe gegooid en men gaat ervan uit dat je nog precies weet wat er in de voorgaande delen gebeurd was. Nu is dat met het eerste deel niet zo moeilijk, die was heel vet. Maar het tweede deel (Scorch trials) was van mindere kwaliteit en kon ik mij niet meer goed herinneren. Eenmaal in de film valt dat een beetje weg, maar dat komt omdat het verhaal niet veel om handen heeft helaas. In het eerste deel was er nog een hoog 'wat is er aan de hand' gedeelte met dat doolhof en die kinderen die niet meer weten hoe ze daar terecht zijn gekomen. In deel twee kom je er achter dat heel de wereld getroffen is door een hardnekkig virus die iedereen, behalve een handjevol, gek maakt en dit deel kabbelt een beetje voort. Niets nieuws, geen grote vragen uit de vorige delen. De actie is spectaculair en goed gefilmd, maar er zijn mij iets te veel toevalligheden. Het wordt hierdoor nergens echt spannend. De hoofdrolspelers spelen ook niet echt de sterren van de hemel. Will Pouter (Gally) met zijn gekke wenkbrauwen maakt hierop wel een uitzondering wat mij betreft.

Al met al een zwak einde van een eerst veelbelovende trilogie. Samen met de vele vrijheden waardoor de hoofdrolspelers elke keer net door het oog van de naald kruipen, maakt dit niet echt een film die je lang zal heugen. Echt slecht is die ook weer niet en de explosies zijn spectaculair, maar het duurt misschien een tikkeltje te lang. En een korte opfriscursus was ook geen overbodige luxe geweest.

Wel: spectaculaire actie, zombies en explosies!

Niet: Zwak verhaal, slap einde van de trilogie die heel sterk begon. Spelers spelen niet overtuigend en het wordt nergens echt spannend.

**(2/10)