Pieter Konijn /Peter Rabbit

Geweldig avontuur voor jong en oud, hilarische taferelen zorgen voor buikpijn van het lachen.

Will Gluck, Boeken van Beatrix Potter

Rose Byrne (buurvrouw, Neighbours, Insidious), Domhnall Gleeson (neef, Harry Potter (Bill Wemel)), Sam Neill (oude McGregor), (stemmen konijnen): Sia (artiest), james Corden (komiek), Daisy Ridley (Rey in Star wars), Margot Robbie (I, Tonya), Elizabeth Debicki.

Pieter Konijn is een bijdehand konijn die nergens bang voor is, behalve dat hij zijn jasje kwijtraakt. Hij leeft zorgeloos met zijn broertjes en zusjes bij een lieve mevrouw die ze alle vrijheid geeft die ze nodig hebben. Regelmatig gaan de konijnen groenten stelen bij de buurman zijn moestuin. De buurman is een norse, dikke, wat oudere man die de konijnen niet kan bij houden, hoe zeer hij ook zijn best doet.

Op een kwade dag krijgt de man na een achtervolging met Pieter een hartaanval en valt dood neer. Pieter ziet dit als een overwinning en neemt samen met alle andere dieren uit de buurt het huis over. Wat Pieter niet beseft is dat het huis is nagelaten aan de neef van de buurman, een jonge, ambitieuze en perfectionistische man. De man voelt er niet zo veel voor om daar te gaan wonen, want hij is een echt stadsmens. Hij komt dan ook naar de streek toe om het huis op te knappen en zo snel mogelijk te verkopen. Waar hij geen rekening mee heeft gehouden is dat hij wel eens verliefd op het platteland en op het baasje van Pieter zou kunnen worden. Alleen moet hij dan eerst afrekenen met Pieter en kornuiten. Pieter ziet het op zijn beurt namelijk niet zo zitten dat de neef daar komt wonen, dan moet hij zijn baasje ineens delen met iemand anders. De ruzie tussen Pieter en de neef loopt heel erg uit de hand en het is nog maar de vraag of Pieter zich hieruit weet te redden en terug kan naar het zorgeloze leventje wat hij daar eerst had.

Ik heb deze film in 4d gezien. In Rotterdam bij Pathé De Kuip heb je een zaal 4DX. Dit betekent dat je in een stoel zit die alle kanten op beweegt, naar voor en achter, omhoog en omlaag, links en rechts en schuin. In je rug voel je ook alsof er geschopt wordt. Ook ervaar je wind en regen door middel van blazers en druppels water die je op je hoofd voelt en in je gezicht worden gespoten. Er zitten blazers bij je voeten en achter je oren. Er komt zelfs sneeuw en mist bij kijken en bliksem. Een hele santenkraam aan middelen. Maar ik moet zeggen, het werkt! Wat mij betreft werkt het zelfs beter dan 3d, dat voegt zoals ik al vaker heb gezegd niet zo veel toe en de films zijn op 1 hand te tellen waar dat wel zo is, maar dit is andere koek. Bij achtervolgingen en wilde dingen ben je er snel aan gewend en niet overal is het even geslaagd (de rug motoren waardoor je het schopgevoel in je rug hebt, zijn op gegeven moment pijnlijk), maar juist de kleine, subtiele stoelverschuivingen maken het een nieuw soort ervaring die ik wel heel vet vind. Als de camera naar voren gaat en tegelijkertijd je stoel ook, dan heb je het gevoel of je meebeweegt in de film, heel vet! Dit gebeurde regelmatig en wende nooit echt, elke keer weer heel leuk om te ervaren.

Nu de film; Daar kan ik kort over zijn, ik heb in tijden niet zo onbedaarlijk gelachen, wat een leuke film!! Deze film is natuurlijk wel een kinderfilm, maar je doet het te kort door het daardoor maar af te schrijven. Het helpt als je kinderen hebt, want ik zou hem alleen niet zo snel hebben uitgekozen, maar wat heb ik gelachen. Dit is echt de moeite waard. De effecten zijn echt weer van uitmuntende kwaliteit, de pratende dieren zijn fenomenaal in beeld gebracht en ik heb nergens het gevoel gehad dat het er nep uitzag. Het is een simpel verhaaltje, want het moet natuurlijk leuk blijven voor de kinderen, maar voor de volwassenen zitten er genoeg knipogen in naar de wat meer diepere grappen.

Wel: hilarische film en knap staaltje cgi. 4d voegt met deze film ook echt wat toe door de subtiele stoelbewegingen.

Niet: tja, als je niet zo goed tegen pratende dieren kan en soms wat slapstickachtige humor, dan doe je er goed aan deze over te slaan.

**********(10/10)