Searching

Cho in social media mysterie laat je tot het einde op het puntje van je stoel zitten

(Aneesh Chaganty)

John Cho (Duo van Harold and Kumar, Star Trek, American Pie), Sean o'Bryan (Olympus has Fallen, The Princess Diary), Debra Messing (Grace, van Will& Grace), Sara Sohn (fast & Furious, Twin Peaks)

Het verhaal gaat over David Kim en zijn familie. Hij en zijn dochter Margot verliezen al heel snel hun vrouw en moeder aan kanker. Met zijn tweeën achtergebleven proberen ze het er het beste van te maken. Maar dan verdwijnt Margot opeens. Ze is van de aardbodem verdwenen. In eerste instantie denkt David er luchtig over, ze is al een jongvolwassen vrouw en heeft een eigen leven. Maar dan hoort hij al een paar dagen niets van haar en dat is niets voor haar, ze hebben normaliter wel goed contact. Hij schakelt de politie in. Na 37 uur vruchteloos zoeken besluit David te zoeken waar nog niemand heeft gezocht; in haar laptop en op haar social media. Beetje bij beetje komt hij erachter dat hij zijn dochter toch niet zo goed kende als dat hij had gedacht en dat er veel meer steekt achter de plotselinge verdwijning van zijn dochter...

Wat een verrassing, deze film! Ik was hier wel benieuwd naar omdat het heel erg met de hedendaagse technologie en social media is verweven. Iets waar ik wel interesse in heb. De hele film speelt zich af op de laptop van Margot en dat is knap gedaan. Alles is precies zoals het is, dat maakt het ook nog eens een heel stuk geloofwaardiger. Het zet je ook aan het denken, want je kan relatief gezien heel makkelijk iemands reilen en zeilen achterhalen (met een beetje 'filmgeluk', dat wel (geen tweestapsfactor)) en zo zijn of haar leven in kaart brengen. Iets waar we toch wel bij stil moeten staan. De film zelf is ook best wel spannend, terwijl er niet veel actie in voorkomt. Het mysterieuze voert hier de boventoon en je wordt als kijker meegezogen met de hoofdrolspeler, die verbazing op verbazing te verwerken krijgt over dat hij dacht dat hij zijn dochter wel kende, maar dus eigenlijk helemaal niet. Er zijn een paar plot twists die ik niet zag aankomen en je zit echt tot op het laatst op het puntje van je stoel je hersens te pijnigen hoe de vork nou in de steel zit. Heel goed gedaan!

Wel: spannend mysterie met goed verhaal laat je lang raden 'wie het nou heeft gedaan'. Ook de verweving van de huidige  technologie is goed gedaan en komt geloofwaardig over.

Niet: film is niet actierijk en er zitten wat mini kleine dingetjes in wat in het echt niet zo makkelijk gaat, maar dat komt de flow van de film alleen maar ten goede. Toch zorgt dit voor een niet perfecte score.

********(8/10)