Shazam!

DC, maar dan grappig.

David F. Sandberg (annabelle: Creation en Lights Out)

Zachary Levi (thor ragnarok), Jack Dylan Grazer (IT), Mark Strong (Kick Ass, Sherlock Holmes), Djimon Hounsou (Blood Diamond), Grace Fulton (Annabelle: Creation)

7e film in het DC universum

Billy Batson raakt doordat hij verdwaald op een kermis zijn moeder op jonge leeftijd kwijt en leeft sindsdien van pleeggezin naar pleeggezin. Elke keer loopt hij weg, op zoek naar zijn moeder die hij dan weer denkt gevonden te hebben. Op een dag in een nieuwe familie helpt hij zijn nieuwe pleegbroertje die niet zo goed kan lopen op school tegen een stel gasten die hem pest. Op de vlucht voor de veel te grote gasten ontsnapt Billy in een metro. De metro blijkt een doorgang te zijn naar een andere realiteit waar hij in aanraking komt met een oude tovenaar, Shazam, die hem speciale krachten geeft. Hij kan die krachten oproepen door zijn naam te zeggen te zeggen. Hij verandert dan in Captain Marvel, een grote, sterke superheld. Maar qua gedachten blijft het een jongetje van 14. Dus nu heeft een jongetje van 14 ineens het lijf van een volwassen vent en superkrachten, een droom die uitkomt. Helaas is er ondertussen ook een superschurk opgestaan die vroeger deze superkracht is ontzegd en zich nu een duistere variant heeft aangemeten. Hij komt eraan en wil de kracht koste wat kost hebben...

EINDELIJK! Eindelijk eens een veel luchtiger en heel veel grappigere DC film. Eindelijk hebben ze in het andere kamp door dat een film ook grappig en spectaculair tegelijk kan zijn. Het is een supergrappig gegeven dat de superheld nu niet eens gelijk mega machtig en super serieus is (Batman en Superman, eigenlijk het hele DC euvre, min The Flash dan een beetje), maar gewoon een klein jongetje in een volwassen lichaam (ala BIG, van Tom Hanks) en dat levert echt ontzettend hilarische momenten op. Echt schaterlachen zo leuk. Maar de hele film is doorspekt met grappen en dat is, net als bij Guardians o/t Galaxy 2, te veel van het goede. Er zitten mogelijk twee keer zo veel flauwe en niet zo geslaagde grappen in, maar daarbij moet ik wel naar mijn mening zeggen. Want ook Guardians 2 was voor de meeste mensen een geweldig leuke film, en dat zal deze ook zeker zijn. En zeker als je kijkt wat voor zware films DC al op zijn naam heeft, dan is dit echt wel een welkome afwisseling. Maar te vaak zat ik, meh wat flauw, te denken. En dat is jammer. Wel merk je dat je met een horrorregisseur te maken hebt, er zitten wat pittige schrikmomenten in en wat enge monsters, dus de kleinste kijkers zijn gewaarschuwd. Film is voor 9 jaar en ouder en is 4 april in de bios.

Shazam is een afkorting: Salomo, Hercules, Atlas, Zeus, Achilles en Mercurius. Zes mythologische figuren.

Wel: Eindelijk een frisse, humoristische kijk op een DC superheld. Op momenten echt supergrappig.

Niet: te veel humor maakt niet alles even geslaagd. Special effects zijn ook niet om over naar huis te schrijven.