Solo: A star wars story

Spin off van Star wars met eigentijds sausje.

Alden Ehrenreich, Donald Glover (zoon van Danny), Emilia Clarke (GoT: Daenerys, die leuke blonde!), Woody Harrilson (Cheers, Hunger games, Zombieland, True detective, Three billboards outside Ebbing...), Joonas Suotamo (Chewbacca, ex finse basketball speler), Paul Bettany (Avengers (stem Jarvis in Iron Man pak en later Vision) John Favreau (Rio, vier armig aapje, Iron man films, Chef, Rings, SPiderman, Avengers)

Het verhaal van Han Solo. Han is een klein jongetje wat opgroeid in de sloppenwijken van Corellia. Het is een gevaarlijk leven te midden van de georganiseerde misdaad. Aan de andere kant heb je het Rijk dat steeds machtiger wordt. Han besluit voorgoed te vluchten van Corellia, samen met zijn vriendin Qi'ra. Hij belazert de baas en slaat op de vlucht. Helaas lukt het alleen Han om te ontsnappen, Qi'ra wordt op het laatst gepakt. Han zweert dat hij zal terugkeren naar de planeet om haar te halen zodra hij een eigen schip heeft.

Hij sluit zich aan bij het machtige keizerrijk als piloot. Tijdens zijn dienst komt hij een stel outlaws tegen, dieven die op het punt staan een mega grote slag te slaan. Han ziet hier zijn kans snel veel geld te verdienen om zo een schip te kopen en zijn geliefde te redden uit de klauwen van de monsters waar hij ternauwernood uit ontsnapt is. Tijdens dit avontuur komt hij een bont gezelschap tegen, waaronder zijn nu beste vriend Chewbacca en de niet te vertrouwen beroepsgokker en charmeur Lando. Zal het hem lukken om zijn geliefde weer te zien en haar te redden?

Lekker filmpje hoor! Laat ik dat voorop zeggen. Ik zal misschien veel Star Wars fans voor het hoofd stoten, maar ik heb mij prima vermaakt. Dit komt omdat het niet echt een 'echte' Star Wars film is. Het is veel luchtiger, veel meer actie en humor. En dat vind ik een dikke prima. Ik had het hier met mijn broertje over, en hij vind deze film echt verschrikkelijk. Het is totaal niet Star Wars waardig. Maar ik vond deel 7 en deel 8 niet zo heel veel aan. Zware kost, langdradig, dat zijn eigenlijk wel mijn steekwoorden voor die films. Niet slecht, maar wel een lange zit. En dit is gewoon lekker een vlot spektakel ala indiana jones. En zo is Han Solo. Sjoemelende smokkelaar en charmeur. Hij lult zich overal uit. Dus ik heb mij prima vermaakt!

De productie liep niet geheel vlekkeloos, Phil Lord en Christopher Miller vertrokken na vier maanden filmen vanwege te grote meningsverschillen. Ron Howard nam het stokje over en heeft bijna alles opnieuw gefilmd. Je maakt hier als kijker verder weinig van mee, acteurs spelen goed, omgevingen en actiescenes zijn om te smullen.

Wel: lekker vlot actiefilmpje in het Star Wars universum, grappig en lichtvoetig .

Niet: de die hard SW fans zullen dit niet SW waardig vinden, misschien.

********(8/10)