Spider-man Homecoming

Onze vriendelijke buurtsuper in zijn 6e solofilm. Dit keer zonder oom Ben verhaal.

Tom Holland, Zendaya, Robert Downey jr, Marisa Tomei, michael Keaton en Stan Lee 🙂

Geschreven door oa Stan Lee en Steve Ditko, de orginele bedenkers van Spider-man de strip. Steve heeft spider-man opnieuw bedacht zoals we hem nu kennen.

Spider-man heeft na zijn optreden met de Avengers op het vliegveld (in Civil War) niets meer van hun vernomen. Hij baalt daarvan, want hij is in de veronderstelling dat hij een volwaardig lid is van de Avengers. Hij slijt zijn dagen met het in balans brengen met zijn schoolleven en voor superheld spelen en kleine criminelen oppakken. Hierbij stuit hij per ongeluk op een groepje criminelen die buitenaardse wapens gebruikt en onder leiding staat van de Vulture. Hij trekt hierbij een blik ellende open, die zijn weerga niet kent en hij heeft al zijn kennis en kracht nodig om dit tot een goed einde te brengen.

WAT EEN FILM! Waar Logan voor mij nog dé superheldensensatie was, is dit nu voor mij met stip op nummer 1. Deze spider-man is enthousiast als een jong hondje, hij wil heel graag maar mist de ervaring en dat merk je (en hij ook) en dat is een perfecte vertolking van een spider-man rol. De films hoe hij zijn krachten krijgt en hoe oom Ben doodgaat zijn nu wel geweest en het is verfrissend om te zien dat dit gewoon een verhaal is zonder al dat gedoe. De bad guy is gewoon een voor Peter onbekende gast die op het verkeerde moment op de verkeerde plaats is. (het eerste stuk van de film vond ik echt goed gedaan, je ziet de vliegveldscene uit Civil War, maar dan uit een ander oogpunt, dat van Spiderman die met zijn camera alles filmt en het daarbij supertof vind dat hij op mag draven als Avenger).

Er zitten heel veel easter eggs in en verwijzingen naar de strips, ik zal niets verklappen, maar er is genoeg op het internet te vinden hier over. En als je er geen interesse in hebt, mis je niets. De film zit vol humor, dendert als een sneltrein door en zit vol overweldigend spektakel zonder dat het te druk wordt. Ik was even bang dat The Vulture (net als de eerste Green Goblin in de eerste Spider-man film met Tobey Mcguire) te nep zou zijn, omdat hij een behoorlijk high tech pak heeft (en dat heeft hij in de strips niet), maar het past goed in het verhaal en stoorde mij totaal niet. Net zo goed dat Flash Thompson gespeeld wordt door een zwarte man, het zijn kleine dingetjes die je vergeeft door het fantastische spektakel.

Tom heeft een contract getekend voor 5 films, waarvan er nu twee zijn geweest (Civil War en deze), hij verschijnt dus nog in Avengers: Infinity war en daarna nog twee films, ik heb er nu al zin in 🙂

Wel: spider-man zoals die moet zijn, hyper enthousiast en een grappenmaker, your friendly neigbourhood spider-man en veel spektakel.

Niet: als je niet van superheldenfilms houdt, dan zal dit ook wel niets voor je zijn. Het doet niets anders, maar wat het doet, doet het wel het beste! Dus ga er toch maar heen, zelfs mijn moeder heeft em gezien en vond het geweldig 🙂

**********(10/10)