Star Wars VIII: The last Jedi

8e Deel in het epos Star Wars; goede tijden, slechte tijden in de ruimte, zeg maar.

Rian johnson/george lucas

Mark Hamill, daisy ridley, carrie fisher, john boyega, adam driver, oscar isaac, anthony daniels (c3po) en Jimmy Vee (r2d2)

Rey is erachter gekomen dat ze de force kan gebruiken en gaat bij Luke in de leer. Luke is terughoudend, want hij ziet bij haar een ongekende kracht die hij ook bij zekere andere persoon heeft gezien. En hij heeft het lesgeven afgezworen.

Ondertussen is de First Order druk bezig met de totaalvernietiging van het verzet, iets wat aardig lukt. Ze hebben een nieuwe techniek waarbij ze schepen kunnen blijven volgen, zelfs al reizen ze met de snelheid van het licht. Bij de laatste hyperjump heeft het schip van het verzet zoveel brandstof verbruikt, dat ze als ratten in de val zitten. Ze moeten alles op alles zetten om te kunnen ontsnappen.

Wat een film. Eer gebeurd zo ontzettend veel, niet normaal. De film duurt 2 en een half uur en verhaal na verhaal stapelt zich op. Dit is wel een typisch star wars dingetje, maar ik moet zeggen dat het voor mij wat vermoeiend was. Na een kleine twee uur komen er een paar momenten dat ik denk, okee, dit is de cliffhanger, maar dan gaat het maar door. Maar het blijft wel star wars, mooie plaatjes en sommige memorabel. Een scene met Luke en dan een aantal AT-AT walkers op de achtergrond, kippenvel!

Met de effecten is ook niets mis, het is meer het verhaal wat eigenlijk een beetje voelt als een remaster van deel V (wat deel VII ook was, een soort van remake van IV) De muziek is weer als vanouds, maar op sommige momenten teveel aanwezig. Dat had wat minder gemogen. Het was net alsof je elke keer eraan herinnert moet worden dat je star wars zit te kijken. Ook zijn er wat rare keuzes in verhaal, daar waar Poe en Finn in deel VII worden geïntroduceerd, spelen ze nu verbazend veel op de achtergrond. Ook schittert de glanzende badguy kapitein Phasma in afwezigheid, om vervolgens teleurstellend wel in beeld te komen.

Wel: Het is met de technologie van vandaag, maar niet overdadig (waar de eerste drie delen te veel computer animated was) en het is STar Wars!!

Niet: Rare keuzes om de nieuwe helden geen plek te geven in deze film. Wat mij betreft had het ook iets korter en meer to-the-point gemogen

*******(7/10)