The First Purge

Hoe het allemaal begon

Marisa Tomei (Spider-Man: Homecoming, My Cousin Vinny, The Wrestler), Patch Darragh (The Visit)

De Amerikaanse NFFA (New Founding Fathers of America) besluit om een experiment te houden. Kijken of het rendabel is om een dag per jaar een wetteloze dag te hebben, om dan de rest van het jaar de criminaliteit te zien dalen. Ze noemen het The Purge. 12 Uur lang is alles geoorloofd, moord, verkrachting, noem maar op. Alles tot klasse 4 wapens is toegestaan. (kortom: alle wapens) Het experiment speelt zich af op Staten Island in New York, omdat daar de meeste armoede heerst. De gemeente gaat ermee akkoord, maar weet niet dat de NFFA een gemeen dubbelspel aan het spelen is, zij hebben opdracht het experiment koste wat kost te laten slagen. Daar waar de inwoners van Staten Island er niet zo veel voor te voelen om zomaar aan het moorden te gaan, huren de NFFA huurmoordenaars in en kopen ze criminelen om; hoe meer ze moorden, hoe meer geld ze ontvangen. Het experiment loopt hierdoor flink uit de hand, kan een handjevol bewoners hier nog uitkomen of gaat iedereen ten onder aan het geweld.

Ik had hier grote hoop voor. De eerste Purge vind ik een leuke film. Politiek zwaar en een interessant verhaal met een vleugje spanning. Deel twee werd al een flink stuk minder, de derde was vreselijk. Het word tijd voor een verfrissende insteek en een origins verhaal zou dat wel eens kunnen zijn. Je voelt em al aankomen, helaas is dit niet zo. Het is gelukkig niet zo'n draak als 2 en 3, maar echt hoogstaand is het nou ook niet. De personages zijn oppervlakkig en je leeft niet echt met ze mee. Er zijn wat verhaallijnen naast de hoofdlijn, maar dat springt zo van de hak op de tak dat dat lastig volgen is. En hierdoor had ik halverwege al zoiets van; nou, kom maar op met die climax, dan kan ik weer verder met mijn leven. Jammer! Echt spannend word het hierdoor ook niet. Er is wel een bad guy (gespeeld door Rotimi Paul) en die speelt wel echt heel goed. Verder niets noemenswaardigs.

Wel: Film is niet zo slecht als 2 en 3.

Niet: Maar dat zegt helaas niet zo veel. Het is nog steeds op zijn best een middelmatige film die je (gelukkig) snel vergeet.

**(2/10)