Tomb Raider

Verfilming van een van des werelds populairste games; Tomb Raider.

Roar Uthaug (The Wave, Cold Prey, Escape)

Alicia Vikander (Ex Machina, jason Bourne), Daniel Wu (warcraft), Walton Goggins (Hateful Eight, Sons of Anarchy, Django Unchained), Dominic West (the Wire, 300), Hannah John-Kamen (Black Mirror, Ant-Man and the Wasp), Nick Frost (shaun ot dead, hot fuzz, worlds end)

Lara Croft groeit op zonder haar vader. Zij heeft er geen zin in om het imperium van hem over te nemen na zijn verdwijning en blijft volhouden dat hij niet dood is. Als zij dan toch min of meer gedwongen wordt om te tekenen om zijn imperium over te nemen en zo zijn dood te bevestigen, komt ze er via een Japanse puzzel achter dat haar vader meer was dan alleen maar een succesvolle zakenman. Hij was ook avonturier ala Indiana jones.

Door de spullen die ze vindt van haar vaders laatste zoektocht, besluit ze op onderzoek te gaan. Dit brengt haar ongewild op een spannende en avontuurlijke expeditie naar een afgelegen eiland in de Duivelszee in Japan en moet zij alles op alles zetten om daar levend weer van terug te keren.

Het is een reboot van de verfilming van de reboot van het spelletje Tomb Raider. De mensen die de spellen wel eens gespeeld hebben en er affiniteit mee hebben, zullen veel kleine dingetjes in de film herkennen. Ik zat in een zaal vol mensen die dat niet hadden, want waar ik regelmatig even moest grinniken om iets wat ik zag, hadden mijn medekijkers dat totaal niet.

De film zelf begint sterk, Lara (Alicia Vikander) is een sterke, jonge vrouw, maar niet onverwoestbaar. Waar ze in de eerdere films (vertolkt door Angelina Jolie) toch wel een sexsymbool is, is ze in deze film meer een vrouw die de eindjes aan elkaar probeert te knopen. Ze kiest er bewust voor niet haar vaders geld te erven en werkt als fietskoerier voor een hongerloontje. Dit gegeven maakt dat de film sterk begint. Maar als ze dan eenmaal op expeditie is, vervalt de film in actie clichés, waar de cgi niet altijd van even goede kwaliteit is. Ook krijg je niet echt een goed beeld van de slechteriken waarom ze doen wat ze aan het doen zijn, ze zijn er gewoon en maken het lara moeilijk bij haar zoektocht. Gelukkig kan Lara toch elke keer weer miraculeus ontsnappen! Niet echt spannend dus en dat is jammer.  Zelfs Nick Frost kan de film niet redden, en dat zegt wat..

Om nog positief te eindigen, ik vond het fijn dat ik de keuze had tussen 2d en 3d, waar ik liever naar 2d kijk. 3d Voegt bijna nooit iets toe behalve hoofdpijn, met wat uitzonderingen daargelaten. (Avatar)

Wel: sterk begin, ander soort Lara, veel referenties naar de game.

Niet: Halverwege zakt de film in naar een slappe avonturenfilm met slechte effecten en de motieven van de badguys zijn niet duidelijk, waardoor je niet echt meeleeft.

**(2/10)