Dark Phoenix

x-men assemble

Simon Kinberg, Apocolypse, Last STand, Days of future past, Logan)

De twaalfde film in het universum alweer en de zevende film waarin de x-men als team opereren. Jennifer Lawrence, James McAvoy, Michael Fassbender, Olivia Munn en Nicolas Hoult, ze zijn allemaal weer van de partij en eindelijk heeft het gevecht tegen apartheid zijn vruchten afgeworpen, de x-men en mutanten in het algemeen worden niet meer als minder gezien, er is geen discriminatie meer. De x-men zijn zelfs voor velen helden geworden. Tijdens een ruimtemissie gaat er iets goed fout en de x-men worden opgeroepen te helpen. Ze gaan erheen en weten iedereen te redden, maar Jean Grey, beter bekend als Phoenix, (gespeeld door Sophie Turner en helaas niet meer door Famke Janssen) wordt geraakt door een kosmische kracht. Deze kracht kan ze absorberen, maar hierdoor is ze niet meer haarzelf. Ze wordt kwaadaardig en keert zich tegen de x-men. Die zijn op hun beurt ineens voor het blok gezet, ze moeten tegen haar goede vriendin vechten, maar zij is ook nog eens de machtigste mutant die er bestaat...

Ik heb deze gezien tijdens de x-men marathon, vier films achter elkaar, waar de eerste drie de aanloop zijn naar deze climax. Een beetje Thanos in het klein zeg maar. De rechten van de x-men liggen bij Fox en dat is helaas terug te merken in de films, het is het net niet. Het haalt nergens het niveau van Marvel. Begrijp me niet verkeerd, het zijn wel leuke films, maar meer dan dat is het niet. Het is te science fiction, het is te druk. Maar er zijn ook heel veel superhelden bij elkaar en dan is het moeilijk om iedereen evenveel aandacht te geven. Hierdoor voelt het verhaal wat afgeraffeld aan. En dat is jammer, want dit spektakel had zo veel meer spektakel kunnen zijn. Het is helaas te veel CGI, waardoor ook het einde zo chaotisch is. Helaas. Met Days of Future past hadden ze dat wel beter gedaan, dat is echt een hele toffe film met heel veel superhelden, maar een stuk kalmer, ik denk dat je je daarmee beter kan identificeren.

Wel: het verhaal is eindelijk een beetje zoals de strips, niet meer dat eeuwige gevecht tegen het discrimineren, maar xmen die superhelden zijn. Tof!

Niet: Geen Famke Janssen meer helaas en te veel CGI. Te veel karakters waardoor het verhaal wat onduidelijk kan zijn voor de niet-kenner.

******(6/10)